Spis treści

0Fruity Slicer to zgrabne narzędzie służące cięciu na segmenty próbek/pętli, z możliwością ich niezależnego odtwarzania. Przy odrobinie kreatywności można osiągnąć naprawdę zadziwiające rezultaty np. efekt jąkania się w przypadku próbek wokalnych.

Być może nie uda mi się wyjaśnić wszystkich aspektów pracy z Fruity Slicerem, jednakże mam nadzieję, że tekst poniższego artykułu przyczyni się do większego zainteresowania tym pluginem.

Fruity Slicer

Wtyczkę Fruity Slicer ładujemy do step sequencera z poziomu menu Channels (channels>add one> fruity slicer).

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Następnym etapem będzie załadowanie próbki. W tym celu postępujemy jak na poniższym screenie (klikamy lewym przyciskiem myszy na drugi przycisk od lewej)

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Z poziomu okna eksploratora odnajdujemy interesującą nas próbkę. Na potrzeby poniższego tutorialu wczytuję dancowego drtl30TTe17002dance1.wav. Nie co później zajmiemy się samplami wokalnymi czy nawet całymi utworami.

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Zauważ, że próbkę do Fruity Slicera można wczytać bezpośrednio z poziomu przeglądarki Browser (w tym celu klikamy prawym przyciskiem myszy na wybrany plik i z menu kontekstowego wybieramy: Open in new Fruity Slicer channel (patrz poniższy screen):

Fl slicer - fl studio 11 tutorial


Natychmiast po załadowaniu próbki do kanałowego Fruity Slicera algorytm wtyczki tnie plik na segmenty (plasterki) zrzucając w postaci danych midi.

Ddane edytora piano roll (patrz poniższy screen):

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Aby odsłuchać, jak brzmi pocięta próbka wciskamy z poziomu okna step sequencera przycisk PLAY/PAUSE.

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Wtyczka Fruity Slicer umożliwia niezależne odtworzenie poszczególnych plasterków, które wybieramy z poziomu okna podglądu (1) a następnie klikając na widok próbki (2). Alternatywną metodą będzie prawo- klik na interesującym nas fragmencie(1) (patrz poniższy screen):

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Taka idea działania Fruity Slicera pozwala w sposób indywidualny programować partie groove.

Przykład poniżej:

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Widać wyraźnie, że próbki #1 - #8 są aktywowane przez kolejne nuty. W ten sposób w oparciu po kawałki oryginalnej próbki możemy zaprogramować nową sekwencję. Sugeruję metodę prób I błędów

Kilka słów o tym, na jakiej podstawie Fruity Slicer dokonuje cięcia próbek.

Do cięcia sampli Fruity Slicer wykorzystuje algorytm detekcji beatu, dzięki któremu możliwe jest odtwarzania (z poziomu piano roll) poszczególnych plastrów. W przypadku, gry próbka posiada wpisane dane dotyczące znaczników cięcia, próbka zostanie poszatkowana zgodnie z zawartymi w niej informacjami, w przeciwnym wypadku do działa wkracza algorytm.

Niezależnie od tego czy algorytm wykonał pracę w sposób właściwy czy nie, sami możemy wyznaczyć miejsca cięcia.

Ręczne usuwanie punktów cięcia próbki (Remove splits) / tworzenie miejsc cięcia (split slices)


Aby usunąć (remove slice) bądź dodać miejsce cięcia próbki (split slice) należy po wybraniu interesującego nas fragmentu (1) w oknie podglądu (2) kliknąć prawym przyciskiem myszy wybierając właściwą komendę (patrz poniższy screen):

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Wynik działania opcji Remove slice dla powyższej próbki możemy obejrzeć na poniższym screenie:

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Innymi słowy mówiąc trzeci plasterek próbki został scalony z drugim.

Dodawanie punktu podziału odbywa się w równie prosty sposób. Wybieramy kawałek, który pragniemy pociąć, po czym w oknie podglądu kliknąć prawym przyciskiem myszy wybierając komendę Split slice.

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Zauważ, że każda zmiana ma swoje odzwierciedlenie automatycznie w oknie piano roll (tylko w przypadku, gdy opcja Auto Dump jest aktywna) patrz poniższy screen:

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Należy być jednak ostrożnym w posługiwaniu się powyższa opcją. Jeżeli zaprogramowałeś ciekawy groove w piano roll, po czym na wskutek cięcia wpłynąłeś na zawartość edytora nut (tracisz wcześniejsze opracowanie) – możesz mieć problem.


Inne metody cięcia

Dodatkowe opcje cięcia prób znajdziemy w menu Beat slicera (patrz poniższy screen):

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Pierwsze trzy pozycje (Dull auto-slicing, Medium auto-slicing oraz Sharp auto-slicing) wykorzystują predefiniowane ustawienia cięcia próbek. Aby zrozumieć sposób działania powyższych funkcji spójrz na progowe wartości ustawień gałek Low oraz High (na dole interfejsu wtyczki).

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Spoglądając na powyższy screen widać sposób pocięcia próbki przy użyciu funkcji Sharp auto-slicing. Gałki Low oraz High zmieniły swoje położenia (w porównaniu do ustawień charakterystycznych dla domyślnego ustawienia: Medium auto-slicing). Dodatkową kręcąc wspomnianymi gałkami możemy sami wpłynąć na “moc” pocięcia aktywnego plastra.

Następne pięć opcji (1/6, 1/4, 1/3, 1/2 beat and Beat) tnie próbkę w oparciu o ustawienia kwantyzacji (w tym przypadku algorytm detekcji nie jest używany). Przykładowo wybierając 1/6 uzyskamy poniższy efekt:

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Aby usunąć wszystkie punkty cięcia korzystamy z opcji No slicing

Modyfikowanie plasterków

Każdy plasterek możemy dodatkowo edytować. Do tego celu służą 4 suwaki: pitch (1), time stretch (2), attack (3), decay (4) – patrz poniższy screen:

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Nie będę zagłębiał się w szczegóły ich działania. Sugeruję każdemu zmianę ustawień powyższych parametrów I osłuchanie się z wynikiem ich działania.

Bardzo ważny m parametrem w przypadku próbek wokalnych jest: pitch.


Modyfikacja tempa

Bardzo często tempo naszego projektu (mierzone w BPM – bitach na minutę) odbiega od tego, które jest zapisane w próbce. Stąd też konieczność ustawienia tempa dla oryginalnej próbki (patrz poniższy screen):

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

W celu zmiany wspomnianych parametrów należy najechać kursorem myszy na zaznaczone na powyższym screenie pozycje (kursor zmieni swój kształt w podwójną strzałkę, po czym trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy wykonać w górę lub w dół ruch kursorem myszy.

Fruity Slicer a próbki wokalne

Myślę, że czas przejść do sedna sprawy – zajmiemy się w końcu próbkami wokalnymi. Powszechnie stosowanym elementem są próbki wokali wykorzystujące efekt jąkania się z umiejętnie nałożonymi nań efektami reverbu oraz delaya.

Wczytajmy dowolną próbkę wokalną do Fruity Slicera. Próbka natychmiast po załadowaniu zostaje pocięta I zrzucona do edytora piano roll (patrz poniższy screen):

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Dokonajmy, zatem przebudowy zawartości okna piano roll

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Rozwijając menu ukryte pod czwartym przyciskiem (patrz powyższy screen) sprawdźmy działanie opcji: Reverse (plasterki odgrywane są od tyłu), Random (w dowolnej kolejności) oraz Flatten.

Gwarantuję, że będziesz zadowolony. Warto spróbować pozostałych opcji w tym na pętlach perkusyjnych.

Jeżeli zapragniesz powrócić do pierwotnych ustawień: wybierz z menu: Normal. Poszczególne plasterki można przeciągać na okno step sequencera.

W tym celu należy:

  • Wybrać plasterek, który chcemy przeciągnąć (1)
  • Kliknać lewym przyciskiem myszy na okno podglądu plastra (2)
  • Trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy chwycić za próbkę I przeciągnąć na okno step sequencera (3)
  • Zwolnić przycisk myszy (4)

Patrz poniższe screeny.

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

Powyżej opisana operacja prowadzi do utworzenia nowego kanału z próbką audio w step sequencerze.

Na poniższym screenie możesz zauważyć 6 kolejno zrzuconych do step sequencera plasterków.

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

Do każdego kanału możesz przypisać odrębny zestaw efektów!!!

Popatrzmy na poniższy screen:

Fl slicer - fl studio 11 tutorial

 

W kilka chwil zaprogramowałem pattern wokalne.

Cięcie oraz remiks całej aranżacji

Powyżej opisane procedury postępowania mają również zastosowanie do całych utworów. Innymi słowy do Fruity Slicera można załadować dowolną kompozycję (np. w formacie mp3), po czym pociąć na kawałki, po czym przearanżować, ale o tym w innym artykule.