Fruity Slicer to zgrabne narzędzie służące cięciu na segmenty próbek/pętli, z możliwością ich niezależnego odtwarzania. Przy odrobinie kreatywności można osiągnąć naprawdę zadziwiające rezultaty np. efekt jąkania się w przypadku próbek wokalnych.
Być może nie uda mi się wyjaśnić wszystkich aspektów pracy z Fruity Slicerem, jednakże mam nadzieję, że tekst poniższego artykułu przyczyni się do większego zainteresowania tym pluginem.
Fruity Slicer
Wtyczkę Fruity Slicer ładujemy do step sequencera z poziomu menu Channels (channels>add one> fruity slicer).
Następnym etapem będzie załadowanie próbki. W tym celu postępujemy jak na poniższym screenie (klikamy lewym przyciskiem myszy na drugi przycisk od lewej)
Z poziomu okna eksploratora odnajdujemy interesującą nas próbkę. Na potrzeby poniższego tutorialu wczytuję dancowego drtl30TTe17002dance1.wav. Nie co później zajmiemy się samplami wokalnymi czy nawet całymi utworami.
Zauważ, że próbkę do Fruity Slicera można wczytać bezpośrednio z poziomu przeglądarki Browser (w tym celu klikamy prawym przyciskiem myszy na wybrany plik i z menu kontekstowego wybieramy: Open in new Fruity Slicer channel (patrz poniższy screen):
Natychmiast po załadowaniu próbki do kanałowego Fruity Slicera algorytm wtyczki tnie plik na segmenty (plasterki) zrzucając w postaci danych midi.
Ddane edytora piano roll (patrz poniższy screen):
Aby odsłuchać, jak brzmi pocięta próbka wciskamy z poziomu okna step sequencera przycisk PLAY/PAUSE.
Wtyczka Fruity Slicer umożliwia niezależne odtworzenie poszczególnych plasterków, które wybieramy z poziomu okna podglądu (1) a następnie klikając na widok próbki (2). Alternatywną metodą będzie prawo- klik na interesującym nas fragmencie(1) (patrz poniższy screen):
Taka idea działania Fruity Slicera pozwala w sposób indywidualny programować partie groove.
Przykład poniżej:
Widać wyraźnie, że próbki #1 - #8 są aktywowane przez kolejne nuty. W ten sposób w oparciu po kawałki oryginalnej próbki możemy zaprogramować nową sekwencję. Sugeruję metodę prób I błędów
Kilka słów o tym, na jakiej podstawie Fruity Slicer dokonuje cięcia próbek.
Do cięcia sampli Fruity Slicer wykorzystuje algorytm detekcji beatu, dzięki któremu możliwe jest odtwarzania (z poziomu piano roll) poszczególnych plastrów. W przypadku, gry próbka posiada wpisane dane dotyczące znaczników cięcia, próbka zostanie poszatkowana zgodnie z zawartymi w niej informacjami, w przeciwnym wypadku do działa wkracza algorytm.
Niezależnie od tego czy algorytm wykonał pracę w sposób właściwy czy nie, sami możemy wyznaczyć miejsca cięcia.
Ręczne usuwanie punktów cięcia próbki (Remove splits) / tworzenie miejsc cięcia (split slices)
Aby usunąć (remove slice) bądź dodać miejsce cięcia próbki (split slice) należy po wybraniu interesującego nas fragmentu (1) w oknie podglądu (2) kliknąć prawym przyciskiem myszy wybierając właściwą komendę (patrz poniższy screen):
Wynik działania opcji Remove slice dla powyższej próbki możemy obejrzeć na poniższym screenie:
Innymi słowy mówiąc trzeci plasterek próbki został scalony z drugim.
Dodawanie punktu podziału odbywa się w równie prosty sposób. Wybieramy kawałek, który pragniemy pociąć, po czym w oknie podglądu kliknąć prawym przyciskiem myszy wybierając komendę Split slice.
Zauważ, że każda zmiana ma swoje odzwierciedlenie automatycznie w oknie piano roll (tylko w przypadku, gdy opcja Auto Dump jest aktywna) patrz poniższy screen:
Należy być jednak ostrożnym w posługiwaniu się powyższa opcją. Jeżeli zaprogramowałeś ciekawy groove w piano roll, po czym na wskutek cięcia wpłynąłeś na zawartość edytora nut (tracisz wcześniejsze opracowanie) – możesz mieć problem.
Inne metody cięcia
Dodatkowe opcje cięcia prób znajdziemy w menu Beat slicera (patrz poniższy screen):
Pierwsze trzy pozycje (Dull auto-slicing, Medium auto-slicing oraz Sharp auto-slicing) wykorzystują predefiniowane ustawienia cięcia próbek. Aby zrozumieć sposób działania powyższych funkcji spójrz na progowe wartości ustawień gałek Low oraz High (na dole interfejsu wtyczki).
Spoglądając na powyższy screen widać sposób pocięcia próbki przy użyciu funkcji Sharp auto-slicing. Gałki Low oraz High zmieniły swoje położenia (w porównaniu do ustawień charakterystycznych dla domyślnego ustawienia: Medium auto-slicing). Dodatkową kręcąc wspomnianymi gałkami możemy sami wpłynąć na “moc” pocięcia aktywnego plastra.
Następne pięć opcji (1/6, 1/4, 1/3, 1/2 beat and Beat) tnie próbkę w oparciu o ustawienia kwantyzacji (w tym przypadku algorytm detekcji nie jest używany). Przykładowo wybierając 1/6 uzyskamy poniższy efekt:
Aby usunąć wszystkie punkty cięcia korzystamy z opcji No slicing
Modyfikowanie plasterków
Każdy plasterek możemy dodatkowo edytować. Do tego celu służą 4 suwaki: pitch (1), time stretch (2), attack (3), decay (4) – patrz poniższy screen:
Nie będę zagłębiał się w szczegóły ich działania. Sugeruję każdemu zmianę ustawień powyższych parametrów I osłuchanie się z wynikiem ich działania.
Bardzo ważny m parametrem w przypadku próbek wokalnych jest: pitch.
Modyfikacja tempa
Bardzo często tempo naszego projektu (mierzone w BPM – bitach na minutę) odbiega od tego, które jest zapisane w próbce. Stąd też konieczność ustawienia tempa dla oryginalnej próbki (patrz poniższy screen):
W celu zmiany wspomnianych parametrów należy najechać kursorem myszy na zaznaczone na powyższym screenie pozycje (kursor zmieni swój kształt w podwójną strzałkę, po czym trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy wykonać w górę lub w dół ruch kursorem myszy.
Fruity Slicer a próbki wokalne
Myślę, że czas przejść do sedna sprawy – zajmiemy się w końcu próbkami wokalnymi. Powszechnie stosowanym elementem są próbki wokali wykorzystujące efekt jąkania się z umiejętnie nałożonymi nań efektami reverbu oraz delaya.
Wczytajmy dowolną próbkę wokalną do Fruity Slicera. Próbka natychmiast po załadowaniu zostaje pocięta I zrzucona do edytora piano roll (patrz poniższy screen):
Dokonajmy, zatem przebudowy zawartości okna piano roll
Rozwijając menu ukryte pod czwartym przyciskiem (patrz powyższy screen) sprawdźmy działanie opcji: Reverse (plasterki odgrywane są od tyłu), Random (w dowolnej kolejności) oraz Flatten.
Gwarantuję, że będziesz zadowolony. Warto spróbować pozostałych opcji w tym na pętlach perkusyjnych.
Jeżeli zapragniesz powrócić do pierwotnych ustawień: wybierz z menu: Normal. Poszczególne plasterki można przeciągać na okno step sequencera.
W tym celu należy:
- Wybrać plasterek, który chcemy przeciągnąć (1)
- Kliknać lewym przyciskiem myszy na okno podglądu plastra (2)
- Trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy chwycić za próbkę I przeciągnąć na okno step sequencera (3)
- Zwolnić przycisk myszy (4)
Patrz poniższe screeny.
Powyżej opisana operacja prowadzi do utworzenia nowego kanału z próbką audio w step sequencerze.
Na poniższym screenie możesz zauważyć 6 kolejno zrzuconych do step sequencera plasterków.
Do każdego kanału możesz przypisać odrębny zestaw efektów!!!
Popatrzmy na poniższy screen:
W kilka chwil zaprogramowałem pattern wokalne.
Cięcie oraz remiks całej aranżacji
Powyżej opisane procedury postępowania mają również zastosowanie do całych utworów. Innymi słowy do Fruity Slicera można załadować dowolną kompozycję (np. w formacie mp3), po czym pociąć na kawałki, po czym przearanżować, ale o tym w innym artykule.