Niestety muszę to powiedzieć, ale dzisiaj język angielski jest jak dawna łacina - każdy powinien znać a odkładanie tego na później blokuje tylko kolejne drogi rozwoju. Systematyczna nauka jest kluczem do tej wiedzy, wiedzy którą u nas w Polsce mało kto posiada (niestety) albo nie ma czasu żeby się nią dzielić stąd mała ilość poradników tego typu. Raczej nie kwestia lenistwa tylko właśnie tego, że jak ktoś pragnie więcej wiedzieć zabiera się za zagraniczne materiały.
Warto też wspomnieć, że to twórcy wtyczek i oprogramowania idą nam na rękę, bo tworzą instrukcje w języku angielskim a nie np. ich ojczystym Japońskim, Niemieckim czy Hiszpańskim. Właśnie po to aby każdy mógł się z nią zapoznać, wychodząc z założenia, że to uniwersalny język bo taki w zasadzie jest, dzięki temu każdy ma swobodny dostęp do wiedzy bez uczenia się setek języków.
No i przechodząc do sedna - nie ma niestety u nas takich poradników, ani książek. Swego czasu w czasopiśmie Future Music, które szybko upadło, był artykuły na temat typów syntezy, przedruki z brytyjskiego wydania. Znając zasady działania poszczególnych mechanizmów możesz używać dowolnych syntezatorów po zapoznaniu się z ich instrukcją żeby tylko wiedzieć jaki jest tor dźwięku czy rozmieszczenie elementów. Dzisiaj każda wtyczka działa niemal inaczej, ale mają wiele wspólnych cech. W języku angielskim są i owszem, wydawane przez ludzi z całego świata, właśnie nie po Wietnamsku ale po Angielsku dla każdego.
Morał chyba oczywisty ;). Sam jakiś czas temu zacząłem zagłębiać się w zagraniczne książki i materiały dostępne w internecie bo u nas po prostu ich brak, nawet tych podstawowych nie mówiąc już o czymś bardziej specjalistycznym jak Sound Design. Wydaje mi się, że nie jest to spowodowane lenistwem ale po prostu "rynkiem" muzycznym jaki jest u nas. Tutaj albo robi się muzykę do jaj czyli "ściągam efela xxl i robię muzę" co widać szukając podstawowych haseł w internecie - zazwyczaj bije amatorszczyzną że aż (nie)miło (gdzie znajdę presety? jak zcrakować xxx?). Bez obrazy dla początkujących, nie chodzi mi o ludzi z zapałem ale kogoś w rodzaju "nooba" który się nigdy nie zmienia. Z drugiej strony jest trochę ludzi znających się na rzeczy, ale zazwyczaj gadają o głupotach albo dyskusja na temat wtyczki X kończy się sprzeczką na temat analogów kontra wtyczek (forum EiS, ciągle widzę tego typu sprzeczki "pokoleń"i wyliczanie kto zrobiłwięcej hitów na analogach/wtyczkach i ile w tego leci w radiu, żałosne). Cała reszta chyba po prostu pracuje i jak na ironię pisze artykuły po angielsku, widziałem kilku Polaków raczej zaawansowanych w branży (np. muzyk dla City Interactive) którzy udzielają się na zagranicznych forach właśnie po angielsku.
Można powiedzieć, że narzekam, ale rozejrzyjcie się i sami zobaczcie.
Alternatywą może być jeszcze poradnik wideo, kluczem może być tu obraz bez rozumienia tego co ludzie opowiadają, z tego też można wiele wywnioskować po dźwięku i kojarzeniu faktów. Image Line na swoim kanale publikuje serię poradników FL Studio Guru i jest tam tutorial między innymi o sytrusie podzielony na kilka części.
Z drugiej strony to faktycznie jest luka, przydało by się napisać jakiegoś ebooka albo nawet wydać książkę (Helion i parę innych wydawnictw z którymi można się dogadać). Jest kilka przedruków z zagranicznych książek i ogółach ale nie ma nic na temat syntezy ogólnie, tak jak how to make a noise. Może forumowicze zrobimy jakąś pracę zbiorową, profesjonalnie zredagujemy i zrobimy coś z tym ;)? Ja się piszę w wolnym czasie, powiem szczerze, że nawet myślałem o tym od jakiegoś czasu, ale niestety nie dałbym rady sam zapełnić tyle stron materiałem :). Stać by mnie było tylko raczej na 50+ stron raczej darmowego ebooka. Być może kiedyś to zrobię w wolnej chwili :P.