Często dzieje się tak, że kiedy rozpoczynamy pracę nad nowym projektem nasz sposób postępowania jest schematyczny – oczywiście każdy ma swoje własne upodobania – w większości przypadków wszystko sprowadza się do wykorzystywania elementów Fl Studio, które bardzo dobrze znamy, a jednocześnie zapominamy o tym, że w samzm programie drzemie dużo większy potencjał.
Jest w nim wiele obszarów, których do tej pory nie odkryliśmy. Człowiekowi ciężko jest zmieniać pewne przyzwyczajenia, wydaje się mu, że to, co robi jest najlepszym i najprostszym rozwiązaniem.
Odkrywanie nowych możliwości Fl Studio to satysfakcja i radość z faktu, że nauczyliśmy się czegoś nowego, jednocześnie sposób na zmianę naszych przyzwyczajeń.
Możliwości wtyczki Fruity Granulizer
Proponuję przyjrzeć się dzisiaj wtyczce Fruty Granulizer –przez wielu ignorowanej, nieznanej a przez to niedocenionej, a jest to wtyczka o ogromnych możliwościach, o czym postaram się przekonać czytelników tego tekstu.
W jaki sposób działa Frukty Granulizer?
Fruity Granulizer dzieli załadowaną próbkę na małe kawałki (ziarna – z angielskiego grains stąd też nazwa wtyczki Granulizer). Każdy kawałek poddawany jest obróbce ala pitch shift. Zmiana wysokości odbywa się w czasie rzeczywistym bez efektu myszki mickey (zmiana wysokości odtwarzania nie wpływa na czas odtwarzania próbki). Dzieje się tak, ponieważ algorytm pitch shift działa niezależnie na poszczególne kawałki (ziarna) próbki. Dla zilustrowania działania Frukty Granulizrea posłużę się poniższym przykładem:
Upuść plik FLS_DontStopNow_02 na okno step sequencera (Próbkę FLS_DontStopNow_02 znajdziesz w katalogu Packs | Vocals w przeglądarce po lewej stronie okna fl studio. Równie dobrze możesz użyć innej dowolnie wybranej próbki).
Teraz odsłuchaj, w jaki sposób brzmi próbka. W celu odsłuchania przejdź do okna piano roll (prawym przyciskiem myszy na kanał step sequencera), po czym wybierz open in piano roll. Do odtwarzania wykorzystaj klawiaturę znajdującą się po lewej stronie okna piano roll.
Wczytaj do step sequencera wtyczkę Fruity Granulizer (channel> Add one> Fruity Granulizer)
Przeciągnij i upuść próbkę FLS_DontStopNow_02 na nowo dodany kanał z wtyczką Fruity Granulizera w step sequencerze.
Wybierając nowo dodany kanał oraz używając klawiatury z poziomu okna piano roll przekonamy się, że czas odtwarzania próbki jest niezależny od nuty, którą zagramy, jednocześnie wartość parametru pitch (wysokość) zmienia się.
Ciekawą rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę jest fakt, iż Fruity Granulizer odtwarza brzmienie w zależności od długości nuty w oknie piano roll. W przypadku odtwarzania próbki z poziomu okna samplera – wyzwolenie dowolnej nuty.
Note events (czyli nuty w oknie piano roll)
Jednym z najciekawszych aspektów Fruity Granulizera jest możliwość odtwarzania brzmienia próbki tak długo, jak długa jest nuta umieszczona w piano roll. W przypadku zwykłego samplera kanałowego, wyzwolenie próbki wiąże się z odtworzeniem jej w całości.
Spróbuj z poziomu okna Piano roll granulizera narysować poniższy wzór.
Morfing próbek:
Wiele zabawy daje morfing próbek, zanim jednak zgłębimy bliżej temat przyjrzyjmy się parametrom, które możemy kontrolować z poziomu Fruity Granulizera.
Interface wtyczki podzielony jest na trzy sekcje: Graings, Effects, Transietns
Zacznijmy od sekcji Grains:, w której znajdziemy następujące parametry: Att(ack), Hold, G(rain) Sp(ace) oraz W(ave) Sp(ace).
Gałki grain space oraz wave space są współzależne. Za pomocą pierwszej sprawujemy kontrolę nad przestrzeniami między granami (G SP), druga odpowiedzialna jest szerokość „ziarna”. Im mniejszą wartość parametru ustawimy, tym więcej ziaren uzyskamy. W przypadku, gdy oba parametry mają te same wartości, długość próbki pozostanie niezmieniona.
Jeśli zredukuje „wolne przestrzenie” pomiędzy granami o połowę liczba ziaren zostanie podwojona, odległości pomiędzy próbkami zostaną zachowane.
Jeśli przykładowo zredukujemy dwukrotnie wartość parametru wave space (z 100% do 50%) – zwiększymy dwukrotnie liczbę próbek i zachowamy jednocześnie jednakowe odległości pomiędzy próbkami (tzw. przestrzeń między ziarnami).
W pierwszym przykładzie wartości parametrów grain space oraz wave space są jednakowe, długości próbek pozostają niezmienione.
W drugim przykładzie wartość parametru grain space jest większa niż wave space. Odległości między próbkami zostały zwiększone, a ilość próbek podwojona. Ponieważ wielkość ziarna (próbki) została nietknięta długość poszczególnych próbek została podwojona.
W ostatnim (trzecim) przykładzie wartość parametru grain space jest mniejsza niż wave space, przez co przestrzenie między próbkami zostały zredukowane względnie do ustawienia wave space, co wpływa na długość całej próbki. Powyższa operacja powoduje skompresowanie długości próbki
Najlepszą metodą jest oczywiście eksperymentowanie. Dlatego załaduj do Fruity Granulizera własną wtyczkę i zacznij kombinować.
Za pomocą tylko tych 4 przycisków można uzyskać niesamowite efektu.
Sekcja effects:
W przypadku, gdy operacje wykonane z użyciem parametrów sekcji Grains nie były dla Ciebie wystarczające, warto zainteresować się sekcją effects. Znajdziemy tutaj następujące parametry:
- Stereo Separation wheel (PAN) – im gałka bardziej przekręcona w prawo tym efekt panoramowania jest intensywniejszy Kolejne ziarna panoramowane są naprzemiennie do lewej oraz prawej. Celem dezaktywowania efektu przekręć gałkę całkowicie w lewo
- Effect Depth wheel (FX.D) - za pomocą tej gałki ustawimy amplitudę LFO. Celem zwiększenia amplitudy przekręć gałkę w prawo. Celem dezaktywowania obwiedni LFO przekręć gałkę całkowicie w lewo
- Effect Speed wheel (FX.S) – za pomocą tego pokrętła określimy szybkość działania LFO, Im bardziej przekręcimy gałkę w prawo tym LFO będzie działać szybciej
- Randomness wheel (RAND) – to ustawienie powoduje losowe odtwarzanie ziaren. Im gałkę bardziej przekręcimy w prawo, tym losowość będzie większa. Celem dezaktywowania efektu przekręć gałkę całkowicie w lewo.
Opcja Key To, (którą znajdziemy w sekcji Time) zmień na key to Percent, jak to pokazano na poniższy screenie. Dzięki temu z powodzeniem będziemy mogli rozpoczynać odtwarzanie próbki od interesującego nas momentu, co rodzi zupełnie nowe możliwości, a jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia.
Przykładowo, jeśli wczytamy długą próbkę z treścią ‘kocham Cię bardzo, czy spędzisz ten wieczór tylko ze mną?’. Wykorzystując nuty z zakresu C5-C7 możesz odgrywać różne części tej samej próbki wykorzystując do tego celu poszczególne klawisze (nuty) z klawiatury (w danym zakresie). Dzięki temu uzyskujemy dodatkowe możliwości.
Autor: Pietia. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie oraz publikacja powyższego tekstu na innych witrynach są zabronione.