Na początek zachęcam do odsłuchania poniższego przykładu?
{audio}images/stories/flstudio/flraiser/vstipl_raiser_effect.mp3{/audio}
Podoba Ci się ten efekt, chciałbyś go zastosować w swojej produkcji, ale nie wiesz jak go uzyskać? W poniższym tutorialu postaram się opisać, w jaki sposób uzyskać efekt narastania dzwięku (riser). W tym celu wykorzystamy próbkę perkusyjną w postaci one shota.
Zatem do dzieła.
Po pierwsze z poziomu przeglądarki browser wczytujemy dowolną próbkę perkusyjną. W tym celu klikamy nań prawym przyciskiem myszy i z menu wybieramy ‘Edit in audio editor’. Opisana operacja powoduje wczytanie wskazanej przez nas próbki do okna edytora Edison (w poniższym przykładzie wykorzystałem próbkę snare).
Następnie dokonujemy zaznaczenia pewnego fragmentu celem jego zapętlenia. Aby ustawić punkty zapętlenia, należy skorzystać (po uprzednim zaznaczeniu fragmentu próbki) z kombinacji klawiszy CTRL + T (bądź z menu narzędziowego edytora wybrac opcję Tune loop
Kolejnym krokiem będzie zaznaczenie całej próbki (CTRL+A) a następnie skorzystanie z przycisku przeciągania celem wczytania sampla do kanałowego Samplera. W tym celu korzystamy z przycisku wskazanego na poniższym screenie.
Otwieramy okno ustawień kanałowych (Channel Settings) zaznaczamy opcje: ‘Use loop points’ oraz ‘Ping pong loop’. Te odpowiedzialne są za wykorzystanie punktów zapętlania, które utworzyliśmy przy pomocy Edisona.
Ustawiamy gałkę Pitch w zakresie 24-48 półtonów (semitones).
Przechodzimy do okna Piano Roll, w którym rysujemy pojedynczą nutkę o dowolnej długości:
W oknie ustawień klikamy prawym klawiszem myszy na gałkę “Pitch” po czym z menu wybieramy ‘Create automation clip’.
W utworzonym klipie automatyki rysujemy krzywą rosnącą w postaci obwiedni.
Zachęcam do eksperymentowania z różnymi próbkami, długością zapętlenia czy ustawieniem samej obwiedni automatyki. Możliwości są nieograniczone.