Kiedy pierwszy raz zainstalujemy program fl studio nie musimy się martwić o to, że nie będziemy mięli na czym grać (mowa oczywiście o instrumentach wtyczkowych vst). Każda kolejna wersja Fl Studio przynosi zupełnie nowe pluginy w postaci wirtualnych efektów FX oraz wirtualnych instrumentów. I tak przykładowo wraz z pojawieniem się Fl Studio 8 użytkownik otrzymał do dyspozycji wtyczki: Morphine Toxic2 Biohazard Poizone 2. W chwili kiedy pisany jest ten artykuł na rynku znajduje się testowa wersja Fl Studio 8.5 beta3, w której producent zawarł wtyczki: Ogun czy Autogun.
Czy to oznacza, że mamy ograniczać się jedynie do wtyczek dostarczanych wraz z aplikacją? Oczywiście, że nie – otwarta architektura programu Fl Studio sprawia, że właściwie nasze studio możemy rozbudowywać o teoretycznie nieskończoną liczbę wtyczek za równo darmowych jak i komercyjnych (ale to już jest temat na inny artykuł).
Należy jednak zwrócić uwagę, że spośród powyżej wymienionych tylko wtyczka Autogun jest darmową pozostałe występują pod postacią wersji demonstracyjnych, co oznacza, że po zapisaniu projektu z udziałem tychże wtyczek, program zasygnalizuje poniższym komunikatem:
O fakcie, iż wtyczka posiada status demo można wywnioskować spoglądając na poniższy screen.
Poniższy tekst ma na celu przybliżyć „sylwetki” wtyczek za równo tych w wersji demonstracyjnej jak i w wersji demo dostarczanych natywnie z programem Fl Studio Zaczniemy od wtyczki:
3xOsc to jak nazwa wskazuje syntezator zbudowany na bazie trzech oscylatorów, bardzo prosty instrument a jednocześnie o bardzo potężnych możliwościach sonicznych. Wtyczka jest bardzo łagodna dla naszego CPU jak i pamięci. Oscylatory pozbawione są efektu aliasingu (działanie antyaliasingu odbywa się podczas renderowania brzmienia, dzięki czemu nagrane ścieżki brzmią o wiele lepiej.
Kolejną bardzo nietypową wtyczką jest BeepMap syntezator generujący brzmienie w oparciu o dane zawarte w zwykłych plikach graficznych. Jak każdy kolor powstaje w wyniku nałożenia się trzech barw składowych (czerwonego, niebieskiego i zielonego) tak tutaj dźwięk powstaje w wyniku kombinacji sinusoidalnych fal o różnej częstotliwości. W BeepMap kolor czerwony zamieniany jest na falę sinusoidalną i kieruje ja na lewy kanał, kolor zielony po zamianie na falę sinusoidalną kierowany jest na prawy kanał, natomiast kolor żółty po zamianie na falę równomiernie rozkłada między oba kanały. Częstotliwości tak powstałych fal uzależnione są od położenia kolorów na bitmapie. Kolor niebieski odpowiedzialny jest za określanie zakresu częstotliwości w oparciu o piksele.
BooBass to monofoniczny syntezator bassowy. Wtyczka wspiera efekt portamento.
FL Keys to bardzo łagodna dla naszego procesora wtyczka symulącja brzmienie piana, organów z obrotowym głośnikiem jak i brzmienia typu Rodos (plugin został włączony do wersji 4.5.2) Wykorzystuje zestaw multisampli
FL Slayer symulacja gitary elektryczne na licencji firmy ReFx producenta słynnego Nexusa. Instrument korzysta z syntezy hybrydowej. Fl Slayer jest zaopatrzony w wysokiej jakości sekcję wzmacniacza oraz rack efektów, dzięki którym z łatwością uzyskamy brzmienie gitary elektrycznej.
Opisane wtyczki to tylko niewielka część tych, jakie znajdziemy na pokładzie Fl-a. Kolejne wtyczki opisiwać będziemy w następnych odsłonach.
Próba zapisu projektu, w którym znajduje się demonstracyjna wersja wtyczki spowoduje, że ta zostanie z niego skasowana (dotyczy to jej obecności w Step Sequencerze jak i danych w oknie Piano roll). Dane z pozostałych wtyczek zostaną poprawnie zapisane. Aby zapobiec utracie danych zapisanych do okna Piano roll należy przed zapisem zamienić demonstracyjny plugin innym instrumentem. Można tego dokonać za pomocą opcji Replace, którą wywołujemy klikając prawym przyciskiem myszy na kanał w step sequencerze.