No to może zacznę od odpowiedzi na pytanie Toreza ;).
Efekt a la Music Instructor:
Podstawa to Vocoder, jeżeli wiemy jak korzystać z tego narzędzia to wszystko jakoś się ułoży. Niezależnie od oprogramowania z jakiego korzystamy bardzo dobry wydaje się Vocodex, a FL Studio ma taką przewagę, że posiada go w pakiecie ;). Dobra, zaczynamy:
1. Trzeba mieć wokal ;). Najlepiej nagrać, nawet swój mimo, że nie posiada się głosu do śpiewania, nuty się nie liczą. Dlaczego? To okaże się później. Ewentualnie można wykorzystać syntezator mowy. Jest z tym dużo pracy, ale czasami efekty wychodzą bardzo dobre.
FL Studio Tips: Speech Synthesizer to coś czego możemy potrzebować, trzeba poeksperymentować z barwą głosu i prędkością, tonacja dotyczy głównie wysokości i wybrzmiewania głosu, nuty nie mają znaczenia ;).
2. Mamy czysty suchy wokal. Według mnie pierwszą obróbką na wokalu powinna być kompresja, która zniweluje różnicę głośności, szczególnie w amatorskich wokalach. Rodzaj kompresji za każdym razem będzie inny, trzeba poeksperymentować z ustawieniami. Dobrze założyć także filtr górnoprzepustowy i podciąć dół do okolic 100Hz, żeby wyeliminować niepotrzebne szumy i stuki podczas nagrywania i nie zamulić podstawy utworu basem z wokalu.
FL Studio Tips: FL Limiter będzie niezastąpiony ponieważ także działa jako kompresor i jednocześnie pokazuje wykres głośności od czasu i wyraźnie widać ile sygnał jest tłumiony. Włączcie compresor mode, ustawcie ratio na 2:1 i kręćcie pokrętłem treshold aż będą efekty. Zaawansowani mogą oczywiście używać innych ustawień, te podaję dla osób które nie zajmowały się nigdy kompresją ;). Do obcinania częstotliwości dobry jest Parametric EQ 2 z włączonym filtrem górnoprzepustowym na 100Hz i największym możliwym opadzie.
3. Mamy już wokal - słowa, teraz czas na nuty i brzmienie. Można użyć praktycznie każdego brzmienia, eksperymenty to podstawa ;). Jeżeli chcecie się przekonać jak to działa to załadujcie dowolny syntezator z sawowym leadem ustawionym na 0 ataku, decay na maksa i w miarę krótki czas release. Na osobnej ścieżce niech gra każdą całą nutę na takt np. E E G D, E E C D.
FL Studio Tips: Niech syntezator będzie na osobnym paternie niż wokal.
4. Czas na Vocoder. Tutaj będzie wyjątek bo wytłumaczę wszystko na podstawie FL Studio ;).
FL Studio Tips: Skoro obrabialiśmy wokal to zapewne mamy już go podpiętego pod kanał w mikserze. Niech nazywa się - Wokal. Syntezator podpinamy pod następny kanał i nazywamy go - Syntezator ;). Pod trzeci kanał zapinamy Vocodex. Ustawiamy w nim na górze L R encoding. Teraz uwaga: Panoramę wokalu ustawiamy na maksa w lewo, a syntezatora w prawo, wszystko przekierowujemy tylko na kanał z vocoderem i dopiero on wychodzi na master. Kiedy Wokal i Syntezator będą razem brzmieć wtedy jedna ścieżka będzie modulowana przez drugą dzięki czemu uzyskamy wypowiadane słowa z brzmieniem syntezatora ;).
Cała reszta to efekt ustawień. Podałem podstawową drogę do uzyskania takiego efektu, dlatego nie pytajcie dlaczego Music Instructor brzmi tak, a Daft Punk inaczej. Wszystko kwestia ustawień i w skrajnych przypadkach narzędzi, ale podobne efekty da się uzyskać na pewno. Tylko po co skoro można być oryginalnym :D?
Pozdr!