Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT:

Odp: Kompozycja- Ogólna dyskusja 2011/11/19 22:06 #14381

  • N.E.X.
  • N.E.X. Avatar
  • Wylogowany
  • Platynowy forumowicz
  • Platynowy forumowicz
  • Posty: 2600
  • Otrzymane podziękowania: 330
Pisałem to jakiś czas temu ale to chyba jedna z tych rzeczy która się nigdy nie zmienia, praktyka daje więcej niż sucha teoria :).

Co do problemu - Najpierw ustalasz tonacje potem skale, lub na odwrót, i według niej tworzysz, to ona wyznacza jakich akordów możesz używać oraz dźwięków. Tonacje są jakie są, skal jest cała masa, od klasycznych po etniczne, bluesowe i tak dalej, wyznaczają potem one którymi dźwiękami możesz grać i jakie są zwiększone lub zmniejszone w danej tonacji. Tonacja i skala tworzy cały zbiór dźwięków z jakich możesz korzystać. Cała zabawa potem polega na tym, że można zmieniać tonacje, według schematów lub i nie.

Wynika to wszystko z czystej fizyki i tego, że jedne częstotliwości pasują do siebie a inne nie, ktoś opracował pewne schematy i skale z których możemy teraz korzystać. Ciężko wymyślić coś nowego więc warto jej znać i ułatwić sobie pracę. To taka paleta barw z jakich możemy korzystać, jedne do wesołych kompozycji inne do smutnych.

Jak wspomniałem skal jest wiele, ale dzisiaj za podstawę można uznać dwie skale - Durowa i Molowa, każda po 12 tonacji (na każdy dźwięk od C do H w tym czarne). Pokazuje to koło kwintowe. Znając proste zasady budowania poszczególnych tonacji w tych skalach można z powodzeniem skomponować masę rzeczy.

Polecam po prostu poczytać trochę o skali durowej oraz molowej, zależnościach między nimi, kole kwintowym i powinno się wszystko wyjaśnić. Po opanowaniu tego można eksperymentować dalej z innymi skalami. Japońska, chińska, flamenko, bluesowa, pentatonika ( na której jest dużo etnicznych i regionalnych) iiiiii taaaaaaak daleeeeeeej :). Masa zabawy, na prawdę.

Pytałeś jeszcze o melodie, tak najlepiej budować ją na skali ale pewne wytrącenia nie zaszkodzą jeżeli nic się nie będzie gryzło w danym momencie. Kwestia wyczucia, ale lepiej się nie bawić z początku z tym za wiele. Melodie możesz zaczynać i kierować w dowolną stronę.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez N.E.X..

Odp: Kompozycja- Ogólna dyskusja 2011/11/21 13:48 #14388

  • Neutron5
  • Neutron5 Avatar
  • Wylogowany
  • Ekspert
  • Ekspert
  • Posty: 133
  • Otrzymane podziękowania: 4
Dzięki za odpowiedzi.
Jednak podejrzewam że dalej nie wiem o co chodzi z akordami.
Kumam dobrze co to ton podstawowy i skala ale nie rozumiem jak budować akord na skali w sensie progresji akordów.
Chodzi mi o taki przykład: mam skale c-mol i pierwszy akord c-mol będzie w odległości 3-4 półtonów i to kumam ale nie rozumiem jak dalej budować progresje akordów żeby zgadzały się z tym sytemem 3-4,- i tu moje pytanie czy kolejne akordy też muszą byc w systemie 3-4?
Konkretny przykład o co mi chodzi:
zalmusic.blogspot.com/2008/03/beginner-t...uction-tutorial.html
W 3 dziale o nazwie melody w subgrupie b Zal pierwszy akord własnie daje w systemie 3-4 ale dalsze akordy mimo że zgadzają sie ze skalą c-mol nie zgadzają się z systemem c-mol akordowym czyli 3-4?
Zrobiłem kopie zebyście nie połamali wzroku-jest w załączniku.
Właśnie na tym konkretnym przykładzie chodzi mi o to jak zbudować progesje akordów. Czy tutaj pierwszy akord jest zgodny ze systemem 3-4 a dalsze według po prostu współgrania poszczególnych obojetnie jakich dzwięków?

Kolejne moje pytanie to:co to jest przewrót akordu i jak go zrobić.

Pozdrawiam
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp: Kompozycja- Ogólna dyskusja 2011/11/21 14:49 #14389

  • V G
  • V G Avatar
  • Wylogowany
  • Ekspert
  • Ekspert
  • Posty: 117
  • Otrzymane podziękowania: 5
Witaj. Nie miałem czasu przeglądnąć tego pliku co przesłałeś. Wieczorem jeszcze raz rzucę na to okiem. Poczytaj natomiast to:

e-muzykowo.pl/view.php?articleID=2&sid=e...c45dcea883b9cc984b57

Co do przewrotów. To sprawa jest prościutka jak budowa cepa :) Powiedz tylko o jakie akordy Ci chodzi? O zwykłe trójdźwięki czy może bardziej skomplikowane septymowe itd?

Bo jeżeli o zwykłe trójdźwięki to wystarczy przenieść najniższy dźwięk akordu o oktawę do góry.
Weźmy taki C-dur
Pozycja zasadnicza: C E G
Przewrót pierwszy: E G C1 (wtedy zostaje ci tercja na dole)
Przewrót drugi: G C1 E1 (wtedy na dole zostaje ci kwinta)

itd...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp: Kompozycja- Ogólna dyskusja 2011/11/21 14:58 #14390

  • N.E.X.
  • N.E.X. Avatar
  • Wylogowany
  • Platynowy forumowicz
  • Platynowy forumowicz
  • Posty: 2600
  • Otrzymane podziękowania: 330
Nie, nie, nie, nie, nie... Nie, nie... Wszystko źle. Co to jest ten system 3-4? Chodzi Ci może o system tercjowy? Wbij sobie Akord na Wikipedia a wszystkiego się dowiesz i nie będziesz kombinował z dziwnymi nazwami.

Polecam przeczytanie książki "Zasady Muzyki" Wesołowskiego, stare opracowanie ale z tego wszystkiego się dowiesz. Nie zgadzam się z opiniami, że harmonii i całej reszty nie można nauczyć się samemu jednak jest to na tyle rozbudowany temat, nawet w samych podstawach, że trzeba mieć pojęcie i wszystkim i myśleć wielowątkowo, bo tutaj nic nie występuje w liczbie pojedynczej. Wszystko wynika z innych rzeczy które są połączone z jeszcze innymi a oddziałują na trzecie itd. Strzeliłem wtedy ogromnego posta a i tak widzę, że praktycznie nic nie wyjaśnił - to jest ten ogrom tego pojęcia właśnie, brakuje wiedzy o jednym elemencie to wypadają wszystkie pozostałe. Dla przykładu jeżeli nie potrafisz zbudować skali w danej tonacji to nie zbudujesz akordów albo będą one złe i posypie się cała kompozycja i melodia, nie będzie nic pasować albo jeżeli zabraknie słuchu to powstanie jakaś kakofonia.

W przykładzie którym podałeś nie chodzi Ci chyba o progresję akordów czyli zależność między nimi a samo ich zbudowanie i ustalenie jakie akordy należą do tonacji Cm. Uważasz, że są złe a są one dobre.

Spróbuje najprościej jak się da, "na już" ale lektura powyższej książki będzie obowiązkowa jeżeli jesteś ciekawy tematu ;). To skala i tonacja narzuca Ci jakie akordy możesz używać jako podstawowe. Skala ma stopnie prawda? Durowa i Molowa mają VII stopni więc na każdym z nich możesz zbudować akord. I, IV i V to triada harmoniczna, są to najważniejsze i podstawowe stopnie od których się zaczyna i na których się kończy, poczytaj o Kadencji. Pozostałe II, III, VI oraz VII także mają swoje funkcje. Akordy buduje się tercjami - mamy dwie, tercja mała (3 półtony) i tercja wielka (4 półtony) więc jak łatwo policzyć mamy cztery kombinacje. Akordy durowe, akordy molowe, akordy zwiększone i akordy zmniejszone - to są podstawowe trójdźwięki jakie występują. Skala durowa i molowa powstaje co dwa stopnie zaczynając od dźwięku podstawowego z wyłączeniem półtonów pomiędzy 2 a 3 stopniem oraz 5 i 6 stopniem w przypadku skali molowej, 3 i 4 oraz 7 i 1 w przypadk udurowej skali.

Fajnie.

No więc mamy tonacje C w skali molowej. Zaczynasz od pierwszego dźwięku i odliczasz. Ustalasz, że w skali C mol masz do dyspozycji dźwięki C D Es F G As Hes. Akordy budujesz na stopniach skali. czyli I stopnień to będą dźwięki I, III oraz V, a V stopień to będzie V, VII oraz II itd. Otrzymujesz wtedy Cm, D-, Es, Fm, Gm, As oraz Hes (zwane u nas też B, od niemieckiego nazewnictwa ale niekoniecznie to jest poprawne).

Jak szybko zauważysz W skali durowej traida harmoniczna zawsze jest durowa a pozostałe akordy molowe, w skali molowej traida jest molowa a reszta durowa. Wszystko z siebie wynika. Wyjątkiem jest 2 stopień w skali molowej i 7 w skali durowej w których sa to akordy zmniejszone. Odsyłam do książki :).

Można też od tej strony a właściwie powinno się chociaż wiadomo, że potem masz własne sposoby na szybkie budowanie wszystkiego bo czasami ciężko pamiętać jak jakichś skali się nie używa zbyt długo.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez N.E.X..

Odp: Kompozycja- Ogólna dyskusja 2011/11/27 23:03 #14472

  • Neutron5
  • Neutron5 Avatar
  • Wylogowany
  • Ekspert
  • Ekspert
  • Posty: 133
  • Otrzymane podziękowania: 4
Dzięki za odpowiedzi. Ksiązkę obowiazkowo musze przeczytać bo ciężko mi to rozkminić
Mam jeszcze dwa pytanka.
1.Czy akord np dur musi byc stosowany do skali dur a np do mol już nie?
Nie wiem czy to pytanie ma sens ale tak widziałem na jednym z tutoriali.
2.Czy akordy dur lub mol mozna stosowac do innych skali niż dur i moll?
Pozdrawiam

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp: Kompozycja- Ogólna dyskusja 2011/11/28 01:12 #14474

  • N.E.X.
  • N.E.X. Avatar
  • Wylogowany
  • Platynowy forumowicz
  • Platynowy forumowicz
  • Posty: 2600
  • Otrzymane podziękowania: 330
Nie, to nie o to chodzi, akordy zawsze dostosowują się do tonacji. Nie jest tak że przy skali durowej są same akordy durowe, a w skali molowej same molowe. To wynika ze specyfikacji danych skal. Skala durowa na I, IV i V stopniu posiada akordy durowe, na ii, iii i vi są to akordy molowe, stopień vii jest akordem zmniejszonym. Jak można zauważyć - akordy czy ogólne stopnie durowe zaznacza się dużymi znakami a molowe małymi. To jakich akordów możesz używać narzuca skala i tonacja.

Co do drugiego pytania -jak najbardziej. Powiem tak - jest masa skali jednak muzyka dzisiaj na tyle mocno się zmienia, że mało kto postrzega teorie jako tą jedyną klasyczną jak to było jeszcze niedawno. Ludzie eksperymentują, inaczej postrzegają pewne rzeczy, jeżeli coś im pasuje to jest to słuszne.

www.magazyngitarzysta.pl/warsztat/porady...-skal-do-akordu.html

Powyżej ciekawa wypowiedź na ten temat - o tym jak jedni wybierają skalę i na jej podstawie tworzą akordy kiedy drudzy wybierają ciekawe połączenia akordów pasujące tak jak im się to podoba po czym do każdego akordu tworzą skalę dźwięków do melodii. Trzeba grać, trzeba eksperymentować :).

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp: Kompozycja- Ogólna dyskusja 2011/12/08 17:45 #14575

  • Neutron5
  • Neutron5 Avatar
  • Wylogowany
  • Ekspert
  • Ekspert
  • Posty: 133
  • Otrzymane podziękowania: 4
Dzięki za info.
Chyba wreszcie zczaiłem, chodziło mi głównie o to co podałeś NEX ale też i to co było w linku:
"W tradycyjnej harmonii akordy budowane są tercjowo, co oznacza ni mniej, ni więcej tyle, że swoje wielodźwięki budujesz, dobierając z powyższego szeregu dźwięków co drugą literkę."

Ale to nie koniec batalii. :D

Otóż na necie jest 1 tutorial w dodatku polski. Zrobiłem klona nut i zamieszczam plik.
Problem jest taki że nie moge ogarnąc jak tam te pady autor wymyślił. Pierwszy "akord"-nawet nie wiem czy jest akordem bo najwyższa skladowa(wybaczcie brak fachowego terminu" jest poprostu wzmocnieniem oktawowym pierwszej składowej-od tonacji. Dalszy rozwój akordów (jezeli to są akordy?-może to dwudzwieki wzmocnione 3 dzwiękiem lub akordy nie tradycyjnie harmoniczne) jest dla mnie zagadką. Niby wszystko pasuje do skali d-minor lub d-dorian.

Plik załącznika:

Nazwa pliku: kolejnytest.flp
Wielkość pliku:189 KB


Pomocy.
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp: Kompozycja- Ogólna dyskusja 2011/12/08 22:13 #14583

  • N.E.X.
  • N.E.X. Avatar
  • Wylogowany
  • Platynowy forumowicz
  • Platynowy forumowicz
  • Posty: 2600
  • Otrzymane podziękowania: 330
Polecam Ci nie postrzegać akordu jako typowo akordy, że mają być trzy dźwięki i tyle a jak jest inaczej to się gubisz, tylko bardziej jako funkcje harmoniczne w danym miejscu. Dobrym przykładem jest tutaj orkiestra i sama sekcja smyczków. Masz pięć głównych sekcji instrumentów więc jak rozpisać dany akord na pięć dźwięków? Coś musi być zdublowane. Możesz sobie zrobić jak chcesz jednak szereg harmoniczny (alikwotów) daje pewien wzorzec który wynika z fizycznego drgania fal. Najpierw dublowana jest oktawa, potem piąty dźwięk, znowu oktawa i trzeci dźwięk i piąty oraz znowu oktawa, potem leci po tonacji kolejne dźwięki itd. Dlatego dla przykładu w dźwięku C najwięcej i najmocniejszych harmonicznych to będą oktawy C potem trochę słabsze G i słabe E. Z tego powodu najczęściej dublowana jest właśnie oktawa, czy to w melodii czy to basie.

Przykład który podałeś jest trochę bez sensu zharmonizowany, można to było zrobić lepiej ale widać ktoś miał taką wizję i zrobił tak, brzmieć brzmi ale są one dosyć słabe, nie czuć tak wielkiej zmiany przez tą podstawę i zdublowanie trójek (F), a potem robi się dosyć gęsto i mocno ryzykowanie z takich połączeń jak D E A.

Pierwszy akord to oczywiście dm tylko nie wykorzystany do końca przez jedną partię (arpeggio nie analizuje), potem przechodzi w dm7 (akord czterodźwiękowy, DFAC), dalej jest jakiś dziwny twór który powinien zmienić się w inny akord a nie dalej ciągnąć to D w podstawie. Spróbuj różnych możliwości, tu już zaczyna się zabawa w nastrój bo wiele akordów może pasować :). Spróbuj tego.

Plik załącznika:

Nazwa pliku: kolejnytest-1a.flp
Wielkość pliku:56 KB


Zmieniłem na zwykł fortepian bo w tym Sytrusie masz mega delaya przez co rozmywa Ci akordy i tylko burzy całe brzmienie, ale to już inna sprawa jak przedobrzenie z niewłaściwymi efektami psuje kompozycje, takie szybkie arpeggia nie mogą chodzić na tak długim i głośnym delayu.

A jakby jeszcze coś dodać to może być tak:

Plik załącznika:

Nazwa pliku: kolejnytest-1b.flp
Wielkość pliku:56 KB
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez N.E.X..
  • Strona:
  • 1
  • 2
Zasilane przez Forum Kunena