Nie, nie, nie, nie, nie... Nie, nie... Wszystko źle. Co to jest ten system 3-4? Chodzi Ci może o system tercjowy? Wbij sobie Akord na Wikipedia a wszystkiego się dowiesz i nie będziesz kombinował z dziwnymi nazwami.
Polecam przeczytanie książki "Zasady Muzyki" Wesołowskiego, stare opracowanie ale z tego wszystkiego się dowiesz. Nie zgadzam się z opiniami, że harmonii i całej reszty nie można nauczyć się samemu jednak jest to na tyle rozbudowany temat, nawet w samych podstawach, że trzeba mieć pojęcie i wszystkim i myśleć wielowątkowo, bo tutaj nic nie występuje w liczbie pojedynczej. Wszystko wynika z innych rzeczy które są połączone z jeszcze innymi a oddziałują na trzecie itd. Strzeliłem wtedy ogromnego posta a i tak widzę, że praktycznie nic nie wyjaśnił - to jest ten ogrom tego pojęcia właśnie, brakuje wiedzy o jednym elemencie to wypadają wszystkie pozostałe. Dla przykładu jeżeli nie potrafisz zbudować skali w danej tonacji to nie zbudujesz akordów albo będą one złe i posypie się cała kompozycja i melodia, nie będzie nic pasować albo jeżeli zabraknie słuchu to powstanie jakaś kakofonia.
W przykładzie którym podałeś nie chodzi Ci chyba o progresję akordów czyli zależność między nimi a samo ich zbudowanie i ustalenie jakie akordy należą do tonacji Cm. Uważasz, że są złe a są one dobre.
Spróbuje najprościej jak się da, "na już" ale lektura powyższej książki będzie obowiązkowa jeżeli jesteś ciekawy tematu ;). To skala i tonacja narzuca Ci jakie akordy możesz używać jako podstawowe. Skala ma stopnie prawda? Durowa i Molowa mają VII stopni więc na każdym z nich możesz zbudować akord. I, IV i V to triada harmoniczna, są to najważniejsze i podstawowe stopnie od których się zaczyna i na których się kończy, poczytaj o Kadencji. Pozostałe II, III, VI oraz VII także mają swoje funkcje. Akordy buduje się tercjami - mamy dwie, tercja mała (3 półtony) i tercja wielka (4 półtony) więc jak łatwo policzyć mamy cztery kombinacje. Akordy durowe, akordy molowe, akordy zwiększone i akordy zmniejszone - to są podstawowe trójdźwięki jakie występują. Skala durowa i molowa powstaje co dwa stopnie zaczynając od dźwięku podstawowego z wyłączeniem półtonów pomiędzy 2 a 3 stopniem oraz 5 i 6 stopniem w przypadku skali molowej, 3 i 4 oraz 7 i 1 w przypadk udurowej skali.
Fajnie.
No więc mamy tonacje C w skali molowej. Zaczynasz od pierwszego dźwięku i odliczasz. Ustalasz, że w skali C mol masz do dyspozycji dźwięki C D Es F G As Hes. Akordy budujesz na stopniach skali. czyli I stopnień to będą dźwięki I, III oraz V, a V stopień to będzie V, VII oraz II itd. Otrzymujesz wtedy Cm, D-, Es, Fm, Gm, As oraz Hes (zwane u nas też B, od niemieckiego nazewnictwa ale niekoniecznie to jest poprawne).
Jak szybko zauważysz W skali durowej traida harmoniczna zawsze jest durowa a pozostałe akordy molowe, w skali molowej traida jest molowa a reszta durowa. Wszystko z siebie wynika. Wyjątkiem jest 2 stopień w skali molowej i 7 w skali durowej w których sa to akordy zmniejszone. Odsyłam do książki :).
Można też od tej strony a właściwie powinno się chociaż wiadomo, że potem masz własne sposoby na szybkie budowanie wszystkiego bo czasami ciężko pamiętać jak jakichś skali się nie używa zbyt długo.