Program Fruity Loops posiada wiele użytecznych generatorów - które nie są odpowiedzialne za produkowanie brzmienia - jak to ma miejsce w przypadku wtyczek Vsti, ale modyfikują np. sample itd. Ten artykuł ma na celu przybliżenie Wam dwóch moim zdaniem najciekawszych tego typu wtyczek obecnych na pokładzie fl studio.
- Fruity Slicer
Fruity Granulizer
Generatory te znajdziecie... patrz obrazek powyżej: Jednak najlepszym sposobem ładowania konkretnej próbkido danego generatora jest kliknięcie kontekstowym myszy na próbkę, którą chcemy załadować i wybranie z menuodpowiedniego polecenia (próbki najlepiej odnaleść za pomocą przeglądarki).
parametry :
- Attack wheel (ATT) - ustawienie parametru attaku i długości opóźnienia dla każdej granulki
- Grain Hold wheel (HOLD) - określa dłógość każdej granulki
- Grain Spacing wheel (G.SP) - sprawuje kontroję nad przerwami pomiędzy granulkami Ustawienie gałki w prawo powoduje zwolnienie odtwarzania, ustawienie gałki w lewo powoduje większe "odstępy" pomiędzy granulkami dzwięku (szybsze odtwarzanie).
- Wave Spacing wheel (W.SP) - paramert ten określa ilość granulek jakie są generowane z danej próbki załadowanej do fruity granulizera. Zakres działania; -300% to 300%. Mała wartość to większa ilość generowanych granulek - ustawienie ujemnej wartości tego parametru powoduje, że granulki odtwarzane są wstecznie.
- Sample Start wheel (START) - za pomocą tej gałki możesz ustawić, od którego miejsca zacznie być odgrywana próbka. Przekręcając gałkę maksymalnie w lewo - sampel odtwarzany jest od początku.
Sekcja effects (2)
- Stereo Separation wheel (PAN) - im bardziej przekręcisz gałkę w prawo, tym bardziej granulacja próbki będzie panoramowana na prawy kanał. Aby dezaktywować ten efekt, należy gałkę przekręcić maksymalnie w prawo.
- Effect Depth wheel (FX.D) - to ustawienie pozwala na ustawienie amplitudy filtra LFO. Przekręcając gałkę w prawo zwiększamy wartość amplitudy. Aby wyłączyć filtr LFO należy przekręcić gałkę maksymalnie w lewo.
- Effect Speed wheel (FX.S) - określenie szybkości działania LFO w przerwach pomiędzy granulkami.
- Randomness wheel (RAND) - powoduje dowolną kolejność odtwarzania granulek. Przekręcając gałkę w prawo zwiększamy działanie efektu.
Sekcja transjentów (3)
Przydatna w przypadku załadowania do pluginu dowolnej pętli perkusyjnej.
- Hold - ustawienie długości albo też transienów ziaren
- Switch -
- OFF - transienty są niedostępne;
- USE REGIONS - dokonanie podziału na podstawie informacji zapsanej w próbce (o ile takowa jest dostępna)
- DETECT - wykrywa transienty, o ile taka informacja zamisana jest wewnątrz próbki
Sekcja czasu (3)
- Loop switch - kiedy włączone, próbka odtwarzana jest w pętli.
- Hold switch - kiedy wciśnięte, nie zmienia się odtwarzana część próbki.
Ten sam efekt możemy uzyskać kiedy parametr wave spacing posiada ustawienie 0%. - Key To - powoduje mapowanie klawiszy klawiatury.
Fruity Slicer wykorzystuje algorytm wykrywania tempa beatu, następnie dzieli sampla na kawałki i sprawia, że te są widoczne jako oddzielne nuty w Piano Roll. Jeżeli załadujemy próbkę posiadającą zapisane w sobie informacje o regionach (kawałkach - na jakie ma zostać podzielona) - Fruity slicer automatycznie te regiony wykryje i podzieli próbkę zgodnie z nimi. |
- BPM / BEATS controls - ustawienie tempa oraz liczby uderzeń dla sampla wczytanego do Beat slicera. Wartości te są najczęściej automatycznie określane na podstawie informacji zapisanej w beacie, w przeciwnym wypadku generator sam próbuje "odgadnąć" tempo i długość pętli.
- Open sliced beat groove button () - za pomocą tego buttona otwiera się pliki *.Zgr. Nie są to jadnak sample a pliki stworzone w programie BeatSlicer/BeatCreator - zawierające informacje o różnych ustawieniech odnoszących się do danej próbki.
- Open and slice up a sample button () - pozwala na wczytanie dowolnej próbki (*.WAV, Recycle *.REX / *.RCY / *.RX2 itd.) i automatyczne jej pocięcie.
- Open beat slicer button () - wybór metody pocięcia załadowanej próbki:
|
|
- (1)Pitch Shift slider (PS) - suwak, za pomocą którego możemy zmienić wartość parametru pitch (wysokości) do całej pętli jednocześnie. Ustawienie suwaka na środku jest jednoznaczne z oryginalną wartością parametru pitch pętli.
- (1)Fill Gaps slider (FILL GAPS) - suwak powodujący zozciąganie końcówek każdego plasterka skłądającego się na pętlę. W celu automatycznego dostosowania parametru stretch (rozciągnięcia) wyswtarczy kliknąć myszą kontekstowym na suwak i wybrać z menu autodetect.
- (2)Auto Dump switch - kiedy włączone, Fruity Slicer dostosowywuje automatycznie próbkę do pierwotnego tempa utworu. Jeżeli zmienimy tempo utworu, to i nasza próbka automatycznie dostosuje się do niego.
- (3)Auto-fit switch - kiedy dostępne - załadowana pętla dostosowuje się do tempa naszego projektu.
- (4)Play to End - kiedy włączone, każdy plasterek gra od końca.
- (5)DeClick - zastosuj w celu wprowadzenia niewielkiego zgłośnienia\ściszenia do każdego z plasterków. Przydatne, kiedy chcemy usunąć tzw. "kliknięcia".
- (6)Attack slider (ATT) - zastosuj w celu wyciszenia plasterka.
- (6)Decay slider (DEC) - zastosuj w celu zgłośnienia plasterka.
|
Właściwości danego plasterka. Na obrazku obok wyświetlony jest w powiększeniu plasterek, który na zdjęciu wyżej zaznaczony jest czerwoną obwódką.
Operacje jakie możemy wykonać na każdym plasterku |
Wybierając "drum name" możemy wybrać z menu inną nazwę dla plasterka. | |
Klikając na wartość (G#3) - patrz obrazek wyżej, możemy zmienić przypisanie odtwarzania tego plasetrka do innego klawisza na klawiaturze. |
Zaznaczając "reverse" odwracamy tenże plasterek.
Autor: Pietia. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie bez zgody właściciela zabronione.