Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT:

Po co trzymać mix na np -6db? 2012/04/08 10:09 #15878

  • dawbor
  • dawbor Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Senior
  • Senior
  • Posty: 67
  • Otrzymane podziękowania: 0
Witam! nie wiem czy dobry dział ale nurtuje mnie pewna sprawa a mianowicie jaka jest roznica gdy np mixując ścieżki w mixerze, ustawiamy ich głośność tak aby na master channel głośność nie przekraczała 0db czy tam np oscylowała w granicach -6db (żeby dac potem do masteringu) a gdy np na master channel puka sobie powyzej 0db jest przester i weźniemy dajmy na to na master channel kompresor ustawiony tak żeby nie kompresował i ściszymy sobie do docelowego -6db pokrętłem output gain (przester wtedy znika) ? generalnie nie wiem czy jest sens się męczyć i utrzymywać wszystko na -6db czy olać to i na końcu sobie ściszyć..pozdro

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp: Po co trzymać mix na np -6db? 2012/04/08 11:23 #15879

  • N.E.X.
  • N.E.X. Avatar
  • Wylogowany
  • Platynowy forumowicz
  • Platynowy forumowicz
  • Posty: 2600
  • Otrzymane podziękowania: 330
No właśnie dlatego, że jest przester, to co opisujesz to jest niesamowicie zła praktyka. Nie możesz wszystkiego dopakować tak aby przechodziło przez 0dB bo tracisz na jakości dźwięku i dynamice. Jak w danym kanale miksera przebija Ci poza 0dB i wyślesz to dalej, to nawet jeżeli przyciszysz to przester i tak masz z tamtego oryginalnego kanału, przyciszasz i kompresujesz razem z przesterem. Jeżeli DAW temu zapobiega to znaczy, że jest dobry ale jednocześnie "głupoodporny", bo tak się nie robi, a to, że coś jest dobrze i tak i tak to nie znaczy, że tak można robić.

Mówiąc w skrócie - nie możesz przesterować bo będziesz mieć trzaski, jeżeli miksujesz poza 0dB i nic złego się nie dzieje to znaczy, że wtyczka albo DAW poprawił to za Ciebie, ale nie oznacza to, że masz wtedy dalej kontrolę nad tym, wszystko kosztem czegoś, na starcie prasujesz swoje ścieżki.

Druga kwestia, dlaczego -6dB? Taka umowna wartość. Tzw headroom, miejsce do działań końcowych, po to aby mieć co podbić i co skompresować nie robiąc przesterów.

Dynamika przy 16 bitowej rozdzielczości, czyli typowej dla CD Audio, wynosi 96dB. Jest to różnica między najcichszym dźwiękiem i najgłośniejszym. Jeżeli coś przyciszysz w tym przedziale i potem zgłośnisz to nie stracisz żadnych danych, ale jeżeli przebijesz poza 0dB robiąc przester albo kompresując zapobiegając przesterowi to już więcej nie odzyskasz straconych transjentów. Z każdą kolejną ścieżką tracisz kontrolę nad swoim materiałem, aż w końcu na masterze masz totalną papkę której już nie odzyskasz, cały materiał do kosza. Chyba, że pracujesz na MIDI i zrobisz miks od nowa wszystko zerując robiąc jak trzeba.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez N.E.X..

Odp: Po co trzymać mix na np -6db? 2012/04/08 11:58 #15881

  • dawbor
  • dawbor Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Senior
  • Senior
  • Posty: 67
  • Otrzymane podziękowania: 0
dzięki za odpowiedź, teraz wiem co i jak, pozdro

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp: Po co trzymać mix na np -6db? 2012/04/08 12:12 #15882

  • dawbor
  • dawbor Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Senior
  • Senior
  • Posty: 67
  • Otrzymane podziękowania: 0
ja zawsze robiłem tak, tutaj tylko przykład na kicku(specjalnie ostro przesterowany), robiłem tak na całym mixie xD

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
Zasilane przez Forum Kunena