lenMało komu w dzisiejszych czasach chce się szukać informacji, oczekujemy natychmiastowych rozwiązań najlepiej podanych na tacy.

Na forum vsti.pl jakiś czas temu założony został temat w którym zebrane zostały odwołania do ciekawszych tematów zawierających gotowe rozwiązania. Wykaz ten jest stale aktualizowany. Już teraz zachęcam do zapoznania się z poniższymi pozycjami.

1. Klipy automatyzujące - jak z nich korzystać w Fl Studio?
2. Jak przypisać efekt do konkretnej wtyczki we Fruity Loops?
3. Brakuje Ci mocy obliczeniowej? - bez obaw prezentujemy wtyczki VST na słabsze komputery
4. Nagrywanie nut za pomocą klawiatury sterującej
5. "Polepszanie" ustawień sterownika ASIO
6. Instalowanie dodatkowych wtyczek VST w Fl Studio - przeczytaj koniecznie!
7. Nagrywanie ruchów gałek (automatyzacja)
8. Lista wtyczek VST, które z powodzeniem sprawdzą się w muzyce trance.
9. Jak tworzyć brzmienia warstwowe (Layer)?
10. Jak rozłożyć dwa różne brzmienia na klawiaturze sterującej (funkcja split)
11. Jak rozciągnąć nuty w oknie Piano Roll?
12. Portamento w Fl Studio
13. Jak wykonać efekt narastania (pogłaśniania) dźwięku?
14. Jaka jest różnica między plikami ACIDized WAV a plikami WAV?
15. Jak usunąć dane o automatyzacji z projektu *.flp?
16. W jaki sposób wykonać płynną zmianę tempa w projekcie flp?
17. W jaki sposób uzyskać efekt stopniowego wyłaniania się melodii w utworze?
18. W jaki sposób uzyskać efekt płynnego przejścia pomiędzy kolejnymi nutami (glissando)?
19. W jaki sposób linkować parametry wtyczek do kontrolerów zewnętrznych?
20. Jak sprawić by gra na klawiaturze sterującej chociaż trochę przypominała grę na pianinie - czyli ustawienia parametru velocity.
21. Jak uzyskać efekt telefonu w muzyce? - Czyli właściwe rozwiązanie w postaci wtyczki VST
22. Jak obrabiać wokal na potrzeby produkcji muzycznych - wykorzystanie możliwości wokodera
23. Podział częstotliwości w utworze muzycznym
24. Wtyczki VST oraz sample do hip-hopu
25. Jak podłączyć keyboard do PC-a?
26. Jak wyeksportować projekt do formatu MIDI w FL Studio?
27. Sposób na zmianę zakresu automatyzacji w Fl Studio 9.1 - podziękowania dla N.E.X-a
28. Domowe studio - ciekawe rozważania
29. Kolorowanie elementów w Fl Studio
30. Sposób na wydajniejszą pracę w Fl Studio czyli jak zoptymalizować projekt flp - fruity loops file w przypadku słabego komputera?
31. Jak wykorzystać możliwości wtyczek wielobrzmieniowych (MIDI OUT + Omnisphere VST) - w temacie na przykładzie Fl Studio oraz wtyczki Sample Tank VST
32. 11 sekretnych wskazówek dla Fl Studio podziękowania dla N.E.X-a
33. Jak wgrać do programu plik .midi aby móc potem go zmodyfikować?
34. Jak programować syntezatory?
35. Czym jest kompozycja?
36. Autoryzacja oraz instalacja brzmień dla wtyczki SampleTank 2.5 Free
37. Kompozycja - dyskusja ogólna - podziękowania dla wszystkich wypowiadających się w temacie a w szczególności dla N.E.X-a
38. Pragnę produkować muzykę trance - od czego zacząć? - dyskusja ogólna
39. Fl Studio czyli jak tworzyć muzykę - podziękowania dla LocoMatt-a
40. Jak postępować z presetami w formatach fxp oraz fxb?

Dostęp do wykazu teraz również z poziomu głównego menu (górne menu).

Ten artykuł ma za zadanie przybliżyć Ci najbardziej użyteczne skróty klawiszowe z jakich warto korzystać w programie Fl Studio.

fl studio granulizer tutorial Często dzieje się tak, że kiedy rozpoczynamy pracę nad nowym projektem nasz sposób postępowania jest schematyczny – oczywiście każdy ma swoje własne upodobania – w większości przypadków wszystko sprowadza się do wykorzystywania elementów Fl Studio, które bardzo dobrze znamy, a jednocześnie zapominamy o tym, że w samzm programie drzemie dużo większy potencjał.

Jest w nim wiele obszarów, których do tej pory nie odkryliśmy. Człowiekowi ciężko jest zmieniać pewne przyzwyczajenia, wydaje się mu, że to, co robi jest najlepszym i najprostszym rozwiązaniem.

Odkrywanie nowych możliwości Fl Studio to satysfakcja i radość z faktu, że nauczyliśmy się czegoś nowego, jednocześnie sposób na zmianę naszych przyzwyczajeń.

Możliwości wtyczki Fruity Granulizer

Proponuję przyjrzeć się dzisiaj wtyczce Fruty Granulizer –przez wielu ignorowanej, nieznanej a przez to niedocenionej, a jest to wtyczka o ogromnych możliwościach, o czym postaram się przekonać czytelników tego tekstu.

W jaki sposób działa Frukty Granulizer?

Fruity Granulizer dzieli załadowaną próbkę na małe kawałki (ziarna – z angielskiego grains stąd też nazwa wtyczki Granulizer). Każdy kawałek poddawany jest obróbce ala pitch shift. Zmiana wysokości odbywa się w czasie rzeczywistym bez efektu myszki mickey (zmiana wysokości odtwarzania nie wpływa na czas odtwarzania próbki). Dzieje się tak, ponieważ algorytm pitch shift działa niezależnie na poszczególne kawałki (ziarna) próbki. Dla zilustrowania działania Frukty Granulizrea posłużę się poniższym przykładem:

0Fruity Slicer to zgrabne narzędzie służące cięciu na segmenty próbek/pętli, z możliwością ich niezależnego odtwarzania. Przy odrobinie kreatywności można osiągnąć naprawdę zadziwiające rezultaty np. efekt jąkania się w przypadku próbek wokalnych.

Być może nie uda mi się wyjaśnić wszystkich aspektów pracy z Fruity Slicerem, jednakże mam nadzieję, że tekst poniższego artykułu przyczyni się do większego zainteresowania tym pluginem.

Fruity Slicer

Wtyczkę Fruity Slicer ładujemy do step sequencera z poziomu menu Channels (channels>add one> fruity slicer).

0W poniższym tekście zaprezentuję sposób na zgrywanie materiału z trzech kanałów insertowych - ostatecznym wynikiem będzie obrobiona próbka WAV, którą zapiszemy na dysku komputera. Kiedy już raz uda nam się uzyskać dobrze brzmiące próbki na Kicka (ich źródłem mogą być syntezatory perkusyjne), przychodzi czas na ich zapisanie. Do tego celu wykorzystam wbudowany edytor Edison.

Wpinam wtyczkę Edison w pierwszą wolną ścieżkę insertową miksera. Poniższy screen przedstawia wpiętą w wolny slot wtyczkę (kanał 15 – insert channel 15)

0Wielokrotnie w swojej karierze moje utwory krytykowane były za brak tzw.powera (kopa). Wtedy też rozpocząłem poszukiwania informacji, które pomogłyby mi zmienić powyższy stan. Otrzymałem szereg różnych wskazówek. Jedną z nich była propozycja korzystania z lepszej jakości próbek. Co w przypadku, jeżeli do takowych nie mamy dostępu albo po prostu nie chcemy inwestować dodatkowych środków?

Czasami wystarczą przeciętnej, jakości sample, które w połączeniu z właściwą obróbką sprawią, że nasze utwory zabrzmią lepiej i będą miały większego kopa. Bo w końcu o to właśnie chodzi.

Jeżeli dodatkowa inwestycja nas nie przeraża warto zakupić dobrej jakości próbki. Dzięki takiemu rozwiązaniu zaoszczędzimy czasu na obróbce a skupimy się na właściwej kompozycji oraz aranżu.

W poniższym Fl tutorialu zaprezentuje jeden ze sposóbów na uzyskanie potężniejszego bardziej uwydatnionego brzmienia – głównie linii basu oraz perkusji.

FL SynthMaker w fl8 FL SynthMaker to aplikacja wspierająca programowanie wirtualnych instrumentów oraz efektów bez konieczności posiadania umiejętności wytrawnego programisty. Wszystkie wtyczki, jakie stworzymy w aplikacji Synthmaker dostępnej z poziomu Fruity loops studio 8 bądź nowszej można wykorzystywać wyłącznie w programie fl studio. Tak stworzone pluginy mogą być współdzielone pomiędzy użytkownikami Fruity loops.

0Wokoder to urządzenie typu hardware/wtyczka VST, która wykorzystuje widmo częstotliwości jednego brzmienia (pochodzącego z modulatora –przykładowo widmo ludzkiego głosu) do modulacji widma częstotliwości innego brzmienia (carrier – brzmienia pochodzącego z syntezatora).

 W muzyce wokoder powszechnie stosuje się do tworzenia efektu w postaci głosu robota.

Istotą procesu jest wykorzystanie serii filtrów pasmoprzepustowych, które filtrują przez carrier częstotliwości wykryte przez modulator (pozostałe są odrzucane/blokowane). Za sterowanie filtrami odpowiedzialny jest sygnał modulujący. Jeżeli w zadanym zakresie częstotliwościowym takowy sygnał nie zawiera żadnych częstotliwości, nie są one obecne na Carrier a przez to brak ich na wyjściu (output).

0FL Studio stale zaskakuje. Wiele rozwiązań zaproponowanych przez developera (firmę Image Line) cechuje się ogromną prostotą a operacje intuicyjnością. Pomimo upływu lat, ciągle odkrywamy coś nowego – przez co praca z aplikacją daje nam jeszcze więcej satysfakcji. Poniżej zebrałem co bardziej użyteczne wskazówki, o których część z Was usłyszy pierwszy raz. Kolejne porady będą pezentowane w przyszłych aktualizacjach tekstu. Na początek zajmiemy się kanałami duchami.

Dziś zajmiemy się opisem funkcji cofnij - tak na wszelki wypadek, gdyby coś poszło nie tak.

Jeżeli znasz ciekawe triki (sztuczki) które stosujesz w Fl Studio nie wahaj się ich przedstawić na naszym forum.

0

Na początek zachęcam do odsłuchania poniższego przykładu?

{audio}images/stories/flstudio/flraiser/vstipl_raiser_effect.mp3{/audio}

Podoba Ci się ten efekt, chciałbyś go zastosować w swojej produkcji, ale nie wiesz jak go uzyskać? W poniższym tutorialu postaram się opisać, w jaki sposób uzyskać efekt narastania dzwięku (riser). W tym celu wykorzystamy próbkę perkusyjną w postaci one shota.

 

Zatem do dzieła.

Po pierwsze z poziomu przeglądarki browser wczytujemy dowolną próbkę perkusyjną. W tym celu klikamy nań prawym przyciskiem myszy i z menu wybieramy ‘Edit in audio editor’. Opisana operacja powoduje wczytanie wskazanej przez nas próbki do okna edytora Edison (w poniższym przykładzie wykorzystałem próbkę snare).

0

Automatyka to nic innego jak ruch dowolnego kontrolera, np. gałki głośności odpowiedzialnej za siłę głosu danego kanału chociażby w oknie step sequencera, który wykonany jest w sposób płynny zgodnie z informacjami zapisanymi w klipie automatyki. To trochę tak jakby ktoś wykonywał taki ruch w czasie odtwarzania songu.

Aby umiejętnie zrozumieć zależności istniejące między klipami automatyki oraz parametrami (kontrolerami) obsługiwanymi przez te klipy, przyjrzyjmy się poniższej ilustracji. W jej górnej części znajdziemy schematyczny rysunek klipu automatyki a który wykazuje pewną zmienność w czasie (na klipie zamieściliśmy punkty czasowe 1, 2 oraz 3.

Gdyby poniższy (schematyczny) [1] klip automatyki zlinkować do np. gałki głośności [2], w chwili odtwarzania gałka wykonałaby ruch (obróciłaby się przeciwnie do wskazówek zegara od pozycji 1 do pozycji, 2 po czym zmieniłaby kierunek ruchu na zgodny z ruchem wskazówek zegara w pozycję 3.