2Jedną z najczęściej ignorowanych natywnych wtyczek Fl Studio jest plugin FPC (skrót pochodzi od pierwszych liter anglojęzycznego Fruity Pad Controller). Sam do FPC podchodziłem wielokrotnie umieszczając ją w projekcie, po czym kasowałem z projektu, wychodząc z założenia, że istnieją znacznie prostsze sposoby programowania sekwencji perkusyjnych – prostszych w tym przypadku nie oznacza koniecznie lepszych, dlatego też jeszcze raz postanowiłem przełamać swój opór i bliżej przyjrzeć się pluginowi FPC. Być może posiada on pewien ukryty potencjał, który raz ujawniony przyniesie korzyści w czasie komponowania.

Poniższy tuto rial ma charakter wprowadzenia w świat FPC. Mimo iż nie omówię w nich wszystkich aspektów pluginu, powinien naświetlić Tobie kwestie związane z użytkowaniem.

Czym jest FPC?

FPC to maszyna perkusyjna wykorzystująca wielowarstwowe próbki, na bazie, których możemy przygotować zestawy perkusyjne. Zgodnie z informacją zawartą w pliku pomocy, FPC umożliwia zestawienie próbek perkusyjnych przy pomocy, których zaprogramujemy sekcję perkusyjną wykorzystując tylko jeden kanał step sequencera.

Przykładowo, jeżeli wybrany zestaw składa się z próbek oznaczonych, jako: kick drum, snare drum, open hihat, closed hihat, crash, shaker itd.– w oknie piano roll zaprogramujemy dowolną rytmiczną sekwencję w oparciu o wyżej wymienione próbki. Patrz poniższy screen:

47

FPC posiada kilka wbudowanych presetów (są to zestawy perkusyjne), umożliwiające natychmiastowe rozpoczęcie pracy. Aby jeszcze bardziej ułatwić nam sprawę Image Line udostępnia gotowe rozwiązania niemal, które sprawdzą się w każdym gatunku.

Dodatkowe zestawy perkusyjne możemy bez żadnych opłat pobrać wykorzystując wbudowanego we wtyczkę menadżera pobierania. Część z nich wymaga wniesienia niewielkiej opłaty.

Zachęcam wszystkich do tworzenia własnych zestawów – i to właśnie ta opcja otwiera przed nami największe możliwości.

Na początek spróbujmy zagłębić się w możliwości wtyczki:

Interfejs

Poniżej screen prezentujący interfejs wtyczki:

47

Jak dodać plugin FPC do step sequencera?

Wybieramy Channels | Add one w menu głównym. Patrz poniższy screen:

47

 

Wczytajmy plugin FPC do okna step sequencera.

47

 

Wtyczka odpala się z domyślnie wczytanym zestawem o nazwie ‘Default’ (z angielskiego domyślny). Pomiędzy zestawami przełączamy się korzystając z komendy Presets z głównego menu wtyczki (patrz screen):

47

 

Zestawy: Default, Gretch Full oraz Tama składają się z gotowych próbek, natomiast preset Empty – znakomicie nada się w przypadku chęci zbudowania własnego drum kit.

Pady

Klikając na pady (jest ich w sumie 16) wyzwalamy brzmienia pod nimi ukryte.

47

 

Pionowe położenie (miejsce, w którym klikamy) determinuje wartość parametru Velocity.

47

 

Spróbuj kliknąć kilka razy w ten sam pad stawiając kursor myszy w różnych miejscach a zrozumiesz, co mam na myśli.

Wtyczka FPC posiada wsparcie dla próbek multiwarstwowych. Przykładowo klikając w lewy górny róg lewego padu, (dotyczy załadowanego domyślnego zestawu drum kit) Twoim oczom ukarze się następujące okno (Layer Properties):

47

 

Oznacza to mniej więcej tyle, że gdy w powyższym przypadku pad składa się z 3 różnych próbek (warstw), odtwarzane są na różnych poziomach velocity (głośności). Sugeruję kliknąć w pad jeszcze raz, w różnych jego miejscach (a usłyszysz różnicę). Na temat powyższego okna można byłoby napisać znacznie więcej – jednak nie tym razem.

W dolnej części każdego padu znajdziemy kilka przycisków:

47

Te umożliwiają przełączanie się (wczytywanie) innych presetów (próbek) – o ile te są dostępne. Oznacza to, że każdy Pad w obrębie pojedynczego zestawu może składać się z wielowarstwowych próbek i tylko jeden zestaw może być załadowany do FPC w danym czasie.

Podsumujmy:

  • Tylko jeden zestaw (drum kit) może być załadowany do FPC w danym czasie.
  • Każdy zestaw drum to 16 padów zorganizowanych w Bank A oraz Bank B
  • Pojedynczy pad może być zbudowany z wielowarstwowych próbek, odgrywanych na różnych poziomach velocity

Patterny

FPC posiada wbudowane gotowe patterny, które w prosty sposób możemy przywołać z poziomu menadżera patternów, a które wczytamy do piano roll

47

 

Dzięki przyciskom: poprzedni oraz następny (odpowiednio lewa i prawa strzałka). Alternatywną metodą jest skorzystanie opcji wczytywania pętli drum (w tym celu wciskamy strzałkę z grotem skierowanym do dołu):

47

 

Wybór danego pat ternu powoduje automatyczne zrzucenie danych do okna piano roll, Aby zrozumieć działanie powyższej opcji sugeruję wczytać kilka różnych wzorów, po czym odtworzyć utwór w trybie song.

47

 

Naturalnie istnieje możliwość zaprogramowania własnego wzorca, jednakże predefiniowane patterny są bardzo pomocne szczególnie, że w prosty sposób możemy dopasować je do naszych wymagań.